عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

گنبد سلطانیه 2


نمای خارجی






 یک ساعتی من و پسرعموی پشت به دوربین،  تنها بازدید کنندگان این گنبد بودیم.

نوزده فروردین نود و پنج خورشیدی

عسک ها از:  خودم

 

سلطان محمد خدابنده، اولجایتو، سلطان درنده ی مغولی، در ایران مسلمان شد. مسلمان شیعه. بسیار هم نسبت به ائمه اطهار ابراز علاقه می کرد. این بود که  تصمیم گرفت آرامگاهی بسازد و بعد به عراق برود و شهدای کربلا را به اینجا منتقل کند. که شنید نبش قبر در اسلام حرام است. این بود که از خاک آنان برداشت و به این جا آورد. هرچند به روایتی در هنگام بازگشت خودش مرد. جنازه اش با کلی طلا و جواهر به خاک سپرده شد. ولی بعدها که خودش را نبش قبر کردند طلا و جواهری پیدا نکردند. گویا رندان زودتر خدمتش رسیده بودند.  بقایای خودش هم پیدا نشد. طلا و جواهر که بماند. بنا به روایتی وصیت کرده بود که در جوار حضرت علی (ع) به خاک سپرده بشود. شاید هنگام انجام این کار، جواهرات هم هزینه ی سفر به نجف شده است.  حالا چرا کلن چنین فکری کرده و گور چنین درنده ای  چرا باید در کنار امام اول شیعیان به خاک سپرده بشود، والله و اعلم. بهرحال الان معلوم نیست که کلن کجا گور به گور شده است.
گنبد سلطانیه بعد از کلیسای سانتاماریا در فلورانس با ارتفاع 96 متر، و مسجد ایاصوفیه با 56 متر، سومین بنای بلند تاریخی در جهان است. با ارتفاع 49 متر.

نظرات 2 + ارسال نظر
فرناز چهارشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 21:28 http://http://farnaz.aminus3.com/

بقول محسن خودمون الله و اکبر
جالبترین قسمتش اون تنهایی بوده که شما و پسرعمو جان ر
اونجا داشتین . من خیلی دوست دارم مکانهای عمومی رو برای من قرق ؟ قرغ ؟! غرغ ؟ و غیره ..... کنن

پسر عمو با نشان دادن یک کارت بلیط نیمه بها گرفت. من گفتم پس من چی؟ بلیط فروش (یکی از کسانی که در عسک می بینی) گفت شما چه کاره اید؟ گفتم من پیش کسوتم. گفت ببخشید. شما هم نیم بها. خلاصه وقتی بیرون می آمدیم صدایمان کرد و یک بروشور به ما داد. ما هم بروشور را نصف کردیم. نصف مال من نصف مال پسر عمو.

فرناز یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 17:24 http://http://farnaz.aminus3.com/

بیخود نبود می گفتن به پیسکسوتها باید احترام گذاشت حتی بروشور داد

فقط نصفش به من رسید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد