عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

لاله های سرخ

 لاله های سرخ

 

 لاله های سرخ 

عسک از: فرناز بدیعی

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 09:00

لاله را خیلی دوست داشتم. تا وقتی که شقایق های صحرایی را فکر می کردم لاله هستند. بعدها که فهمیدم آن ها لاله نیستند بهم ریختم. این روزها میتوانم بگویم شقایق را بیشتر دوست دارم. ولی هر وقت لاله می شنوم به یاد منوچهر آتشی می افتم و او با صدای خودش برایم می خواند.:
تو
مثل لاله پیش از طلوع دامنه ها
که سر به صخره گذارد
غریبی و پاکی
تو را ز وحشت طوفان
به سینه می فشرم
عجب سعادت غمناکی
ممنون که منو یاد آتشی انداختی.

فرناز چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:11

نسبت به لاله احساسات متضادی دارم از طرفی نمی توان چنین موجود زیبائی را دوست نداشت و حتی مفهومی را که در فرهنگ ما دارد و از طرفی مثل خیلی چیزهای دیگر از بس از آن سو استفاده شده از چشمم افتاده و گاهی نسبت به آن حساسیت دارم .
تفاوت های لاله و شقایق تا حائی که من بلدم : شقایق عمر کوتاه تری دارد و گلبرگ های کمتری که خیلی هم لطیف هستند اما گلبرگ های لاله قوی تر هستند و عمر آن طولانی تر است . این نوع صخرائی و خود رو است و نوع دیگری هم که در گلفروشیها داریم و انگار اصلا شکل کشور هلند است !

و شعر آتشی را هرگز نشنیده یا نخوانده بودم . زیبا ست .

نمی دانم آیا در فرهنگ های دیگر هم لاله مفاهیمی شبیه به فرهنگ ما دارد ؟

من فکر می کنم منظور آتشی همان شقایق ها هستند. وگرنه لاله با فشردن به سینه پرپر نمی شود. ولی شقایقی که آتشی از وحشت این که طوفان آن را پرپر نکند به سینه می فشرد و سعادت غمناکی نصیبش می شود. عمر کوتاهی دارد و خیلی وقت ها تا دست به آن ها می زنی پرپر می شوند.
اولین باری که این شعر را شنیدم از زبان خودش بود. در شب های شعری که دیگر نیست. شبهای شعری که مهدی اخوان ثالث بود. آزاد بود. آتشی بود. شاملو بود ..... بود....... بود.
این ها کجا رفتند و چرا هیچ کس جای آن ها را نگرفت.

پروانه چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:37 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

فرناز
این عکساتو تا می بینم
یک سکوت در من زنده میشه ، فکر می کنم سکوت ترکمن هاست این قوم فراموش شده
..
یاد اون مرد جوان ترکمنی در من زنده میشه که یک گونی از این گلا رو انداخته رو کولش و در سکوت دور و بر گورستان شهر(گرگان) می گشت


راستی این گل ها که یه چیزی بین شقایق و لاله هستند نامشون چی هست؟آیا به جز ترکمن صحرا در جای های دیگه هم می رویند؟

فرناز چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 14:04

تا جائی که می دانم اینها لاله ی صحرائی هستند و به جز این طرف ها در آذربایجان هم هستند و احتمالا جاهای دیگری که من نمی دانم . دقیقا از جائی که می گوئی ( دور و بر امامزاده عبدالله ) اینها را گیر آورده ام .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد