عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

مهدی اخوان ثالت


بیست سال گذشت

اینجا را هم ببینید

عسک از: شهرزاد درویش

نظرات 5 + ارسال نظر
فرناز یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 18:31 http://farnaz.aminus3.com/

نگفتی آسمان آنجا هم همین رنگ است ؟!

ببخشید. آسمان آنجا هم همین رنگ است.
ممنون برای یادآوری.

‌روزبه یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 21:35 http://hazrat-eshgh.com

این عسک رو که دیدم یاد یه نکته افتادم.
شما تا حالا خوب توجه به شکل قبر آدم های بزرگ کردین؟
به نظرتون اگر خودشون می ساختن قبرشون رو بسازن همین جوری که ملت براشون ساختن می ساختن؟
جالبه برام.
مثلن قبر سارتر. یا هدایت. یا طرح نخست قبر شاملو.
و خیلی های دیگه.

هیچ کس نیست که برای خودش قبر درست کنه. جز یک حاجی توی کتاب روز اول قبر صادق چوبک.
یکی حرف قشنگی میزد. میگفت این همه خطاط ما داریم و داشتیم ولی ببین یکیشون خطی برای مزارش نوشته که بعدش از روش سنگشو بتراشن؟
در ضمن یه چیزم بگم در مورد سنگ قبر در جمهوری اسلامی. در اسلام قاعده بر اینه که سنگ قبر نباید ایجاد سایه بکنه. سنی ها که بماند مثل عربستان و اینا که اصلن سنگم نمی زارن. قبرستان بقیع هم به زور دو سه تا قبر رو نگه داشتن اگر نه اونم خراب میشد و اثری از هیچ کدام نمی ماند. اینه که بهشت زهرا و قطعه هنرمندان هم که بری میبینی همه یک سطح هستند. حالا یک سطح هستند هیچچی. دیدی چطوری ملت از روی سنگا رد میشن؟ انگار نه انگار اون زیر کسی خوابیده که سگش به این بابایی که داره پا روی سنگ میزاره شرف داره.

شهرزاد دوشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 00:11 http://se-pi-dar.blogsky.com

بالای سنگ مزار تنها و ساده و بی ادعای اخوان بر تابلویی و نه "کتیبه" ای آن گونه که شایسته این بزرگ مرد است، نوشته اند:
مهدی اخوان ثالث (م امید) به سال 1307 ه ش در مشهد به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همانجا گذراند و از هنرستان صنعتی فارغ التحصیل شد. اخوان کار شاعری را از سال 1323 با اولین شعرش در زمینه یکتاپرستی آغاز نمود و آن قدر در این زمینه پیشرفت کرد تا به عضویت انجمن ادبی خراسان درآمد.
مهدی اخوان از همان آغاز کوشید پیوند میان شعر نیمایی و شعر کهن را نشان دهد. از این رو در شعر نو او را باید در ردیف شاملو و نیما دانست. سبک جدید وی در مجموعه آثار "ارغنون" و "زمستان" کاملن مشهود است.
مهم ترین آثار وی مجموعه "آخر شاهنامه" و به خصوص "از این اوستا" می باشد. از جمله آثار دیگر وی "شکار" "پاییز در زندان" "بهترین امید" "عاشقانه کبود" می باشد.
مهدی اخوان در 4 شهریور 1369 در تهران درگذشت. پیکر او به توس حمل شد و در جوار آرامگاه حکیم فردوسی به خاک سپرده شد.
در یک جمله: "امید نقطه پایان شعر کهن در شعر نو بود."

یادش گرامی

حالا باز خوبه که این را نوشتند.
فروغ وصیتی داشت که بر سنگ گور من هیچ چیز ننویسید. ولی بعد از مرگش نوشتند
فروغ فرخزاد دختر سرهنگ محمد فرخزاد!!
کاش آن روزی که این سنگ را دیدم عسکش را گرفته بودم و امروز داشتم. ولی آن وقت ها دوربین نداشتم. بعدها گویا فریدون آن را عوض کرد و یکی از شعرهایش را نوشت
مرگ من روزی فرا خواهد رسید
.............

فرناز دوشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:20 http://farnaz.aminus3.com/

به نکته ای که روزبه میگه همیشه فکر می کنم .. گاهی به نظرم میاد اگر واقعا برای کسی مهم باشه لابد قبلش بهش فکر می کنه یا حرفی می زنه با نزدیکانش یا شاید هم این از اون مواردی هست که آدم ها خیلی هم دوست ندارن راجع بهش حرف بزنن یا بشنون ! یکی از قبرهائی که برای من بشدت عجیب و غیر قابل درک بود مال صادق هدایت بود اصلا نمی دونم اون فرم هرمی و اون سنگ سیاه بیش از حد باشکوه ! چرا انتخاب شده یا اصلا انتخاب کی بوده تنها قسمت دوست داشتنی اون بوف کوچولوئی هست که گوشه ی اون سنگ تراشیده شده . نمی دونم اما فکر می کنم اگر قرار بود صادق هدایت انتخاب کنه چنین فرمی رو انتخاب نمی کرد .

توی این لینک عکسی از سنگ قبر قبلی هدایت که بعدها شد اینی که شما ازش حرف زدید هست. در مقایسه با قبلیه این جدیده خیلی قشنگتر و باکلاس تره.
تازه چرا با شکوه نباشه. طراح به نظر من سنگ تمام گذاشته. اونجا که اینجا نیست بگن سنگ قبر نباید سایه داشته باشه. بزرگترین نویسنده ای که ما داشتیم تا به حال به نظر من صادق بوده. ولی یه چیزی هست و اونم اینکه هدایت خودشم میدونست خیلی بزرگه. و به قول یکی اگر زنده اش گذاشته بودند!! نوبل ادبیات هم می گرفت. حالا لینک رو ببینید.
http://www.aryabooks.com/static-140.html
راستی عسک مهدی رو بر مزار صادق دیدین؟ اگر نه بگین ببینم یادم می افته کجا دیدمش براتون بزارمش اینجا.

فرناز دوشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 17:23 http://farnaz.aminus3.com/

من مشکلی با سایه دار بودن یا نبودنش ندارم و به نظرم هم اینجور چیزها نشانه ی بزرگ بودن یا نبودن کسی نیست .. هدایت خیلی بزرگ تر از این حرف ها بوده که اینجوری بخوان بزرگ بودنش رو به رح بکشن و صد البته اینجور چیزها بشدت سلیقه ای هست و معلومه که من از سلیقه ی اون خبر ندارم اما همینطور حسی به نظرم میاد که اون حالت لوکسی که اون سنگ داره شبیه روحیه ی این آدم نیست احتمال اشتباه کردنم هم زیاده . اما در پرلاشز اونقدر سنگ قبرهای خاص و استثنائی زیاده که آدم حیفش میاد که یکی که از خوده یکی از اون بهترین هارو نداشته باشه !! اتفاقا شنیده بودم که سنگش عوض شده میرم و اون لینک رو می بینم مرسی . و اما مهدی بر مراز صادق ؟؟؟‌!!!

یعنی که مهدی را بر مزار هدایت ندیدی؟ از زیر سنگم که شده پیدا کرده و در اینجا می گذارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد