عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

ایضن مهدی کمالی کردستانی


خط مهدی کمالی کردستانی


1360


یاد و خاطره یکی از گرامی ترین ایرانیانی که

در زندگی ام، افتخار نشستن در کنارشان را داشته ام،

گرامی باد

عسک از: خودم

نظرات 8 + ارسال نظر
نیلوفر چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 22:27

قربان این عسکامون هم گویا به لقا ال... پیوسته .هیچ عکسی دیده نمیشه،انگار فیلتر چی ها بیسوادند و نوشته ها را نمیبینند فقط با عکس ها کار دارند .

خانم نیلوفر خانم بروید و اینترنت خودتان را با یک خروس عوض کنید. اینجا هیچ چیز به قدرتی خدا و اسلام و مسلمین فیل ترررر نیست. هر چه هست از قامت ناساز بی اندام اینترنت شماست. اینترنت ما در پیتی است؟ پس اینترنت خودتان چی است؟

فرناز پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:53 http://farnaz.aminus3.com/

یک : آخرش من فرق رباعی و دوبیتی را یاد نگرفتم ( یعنی یاد گرفتم و باز یادم رفت ... ) اما این چهار مصرعی !! که لابد از باباطاهر است خیلی زیباست .

دو : درود بر آقای کمالی کردستانی

سه : بعضی از کسانی که سالها با دوربین های آنالوگ کار کرده اند و در تاریکخانه های قدیمی با آنهمه زحمت دلنشین عکسهایشان را چاپ کرده اند چندان دل خوشی از دوربین های دیجیتالی و نرم افزارهائی مثل فتو شاپ ندارند ..
احتمالا کسانی که خطاطی بلدند و بوی مرکب را دوست دارند و صدای قلم را دل خوشی از این خط های کامپیوتری که گاهی بسیارزیبا هستند دارند ؟‌!

دانش ادبیاتی من که میگه این دو تا یکی هستند. ولی به مثلن اشعار خیام میگن رباعی و به اشعار باباطاهر میگن دو بیتی. امیدوارم یک دانشمند ادبیات گذرش به این جا بیافته و این مشکل رو باز کنه برامون.
این هم از رباعیات-دوبیتی های باباطاهره.
من خودم هیچ وقت نتونستم با نرم افزارهای خط ارتباط خوبی بگیرم. علاوه بر بوی مرکب و قیژ و قیژ قلم و تراشیدن قلم و بوی کاغذ و ... خیلی جاها چیزی که می خواهی بنویسی را نمی توانی بنویسی. چون در خطاطی یک چیزی هم هست به نام کرسی خط. کرسی یعنی قرار دادن حروف و کلمات در کنار هم. که مثلن یک خطاط برای نوشتن چراغ اول چرغ می نویسد و ر چر را طوری مینویسد که برود توی گودی غ و بعد بین چر و غ الفش را اضافه می کند و اگر این کار را نکند چراغ اصلن چراغ نمی شود. و بیشتر چرا؟ غ به نظر می رسد.
البته من دیگر خیلی وقت است که خط ننوشته ام. از اون هنرهایی ست که زمان بسیار زیادی می خواد. و علاقه ای که بیشتر در کارهای حرفه ای به چشم می آید.

رشاد پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:05

میشه خودم رو ادیب جا بزنم؟ دوبیتی به هر نوع قطعه شعری گفته می شود که دو بیت داشته باشد ولی رباعی حالت خاصی از دوبیتی است که دو مشخصه دارد: یکی ردیف و قافیه‌ی مصراع‌های اول و دوم و چهارم آن یکی باشد، دوم وزن آن بر وزن «لا حول و لا قوه الا بالله» باشد.

حرف محسن و فرناز در مورد خطاطی و دوربین کاملاً بجاست. من مثل محسن خطاط نیستم ولی خوش‌خط بودم. اما گردش روزگار و نیاز به تایپ کامپیوتری در پانزده سال گذشته بدخطم کرده است. به طوری که خیلی از نزدیکان سرکوفتم می‌زنند. در این مورد هم فقط حسرت برای انسان می‌ماند که باید با آن ساخت. زمانی با پول دانشجویی عکس می‌گرفتیم، مشخصاتش را یادداشت می‌کردیم تا بعد از تمام شدن حلقه فیلم و چاپ آنها نتیجه را ببینیم. حالا تیک و تیک عکس می‌گیریم، اگر بد بود در جا دورش می‌اندازیم و یکی دیگر می‌گیریم. ولی لذت آن انتظار را ندارد.

آن آرزوی عبور یک ادیب از این گذرگاه همان خودت بودی. من جز تو دانشمند ادبیات دیگری نمیشناسم که بر این لوح گذر کند. خب این چیزی که گفتی در مورد این دو بیتی هم صدق میکند که:
دل عاشق ......بسازد
خمار...............بسازد
مرا کیفیت.................
ریاضت کش .....بسازد
این در نیم بیت اول و دوم چهارم همه اش بسازد است. یعنی این رباعی است؟ یا نه چون لاحول و لا......ندارد رباعی نیست؟
***
لذت آن انتظار را ندارد عسک دیجیتالی ولی آنقدر برای جبران آن لذت عسک می گیری که آن را جبران می کند.
ولی من هم دیگر خط نمی نویسم. من حتا کارهای روزانه ام را توی نرمافزاری به نام Post It می نویسم که روی دکس تافم است.

پروانه پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:33 http://parvazbaparwane.blogspot.com

من این شعر رو خیلی دوست دارم.

چه خوب.

رشاد پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 23:35

حالا که ادیبیتم (!) مورد پسند واقع شده است بایدعرض کنم که نخیر. رباعی باید حتما بر وزن لا حول ولا قوه الا بالله باشد. و یک نکته دیگر هم فراموش کردم بگویم این است که در رباعی سه مصراع اول و دوم و سوم مقدمه ای برای نتیجه گیری در مصراع چهارم است. با این حساب این دو بیتی (یا چهار پاره) باباطاهر رباعی نیست. چون اولا وزن آن را ندارد و دوم این که هر بیت و حتی مصرع آن به طور مستقل و بدون نیاز به بیت دیگر میتواند مفهوم کامل داشته باشد. ولی اگر رباعیات خیام را نگاه کنی پس از خواندن بیت اول منتظر نتیجه گیری در بیت دوم میشوی. ممنون از نوشابه ای که برایم بازکردی، ولی خانواده بود و زیادیم اومد پرحرفی کردم.

ضمنا من هم بدجوری گرفتار این ماشین بگیر و بنشون شده‌ام و دیگر هیچ چیز دستی نمی نویسم. کاش هرگز آن 386SX20 را نمی‌خریدم.

حالا بیشتر حالیم شد. دستت خوش باشد.

نوشابه هم نوش جانت. می خواستم یک ساندویچ سوسیس بزرگ با نون اضافه ام برات بخرم گفتم شاید ناهار خورده باشی.

اون رو هم نمی تونستی نخری. اگه اونو نخریده بودی بعدن می بایستی یه مدل دیگه شو بخری. راستی کامپوتر زن بود یا مرد؟

شهرزاد شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:46

و این‌ها همان یادگارهایی که نه فقط درگنجه‌های خانه که در پستوی هزار توی دلمان یاد این بزرگان تکرار نشدنی را همیشه و جاودانه می‌کند.
نمی‌دانم آیا خط نوشته‌های استاد را می‌شود از جایی به صورت مجموعه تهیه کرد؟

با خواندن پیام‌های رشاد درباره دوبیتی و رباعی یاد دکتر شفیعی کدکنی و اشاره ایشان به مقاله ای از ملک الشعرای بهار درباره دو بیتی افتادم. با جستجویی در پیوند زیر به خلاصه‌ تقریبن خوبی از این مقاله -که گویا در مقدمه‌ کتاب "هفتصد ترانه محلی ایران" آمده است - رسیدم:

http://nasimjonoub.com/articles/article.asp?id=8812

من چند تا داشتم که اینجا گذاشتم. کتاب مشخصی از ایشان را سراغ ندارم. اگر هم باشد شاید توسط انجمن خوشنویسان ایران در سنندج تهیه شده باشد.
ممنون برای لینک.

داریوش کمالی سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 21:21

با سلام به شما , من نوه آقای مهدی کمالی هستم و نمیدانید چقدر از دیدن این خط و و یادی که به نیکی فرمودید شاد شدم، در پناه حق باشید و عمرتان با عزت و دراز باد.

چه خوب کردید که این را نوشتید.
یاد و خاطره ایشان و صمیمتی که با شاگردانشان که من هم این افتخار را داشتم، تا عمر دارم با من است.
از ایشان مرقع های دیگری هم در اینجا گذاشته ام. آنها را هم دیده اید؟

حسین کمالی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:01

باسلام وعرض ادب
من پسر مرحوم مهدی کمالی کردستانی هستم از دیدن یاد وخط پدر اشک شوق بردیدگانم جاری شد. امیدوارم ایرانیان پاک نهادی چون شما در همه امور موفق وسربلند باشند. در جواب شهرزاد عزیز باید بگویم آثار پدر که بیشتر آن در نزد من نگهداری می شود از غزلیات حافظ است .که بصورت متفرق نوشته شده .اما از مکتوبات ایشان می توان به رباعیات خیام و ترجیع بند هاتف اصفهانی اشاره کرد. سپاس

یاد و خاطره ی این استاد مسلم خط و خطاطی گرامی باد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد