عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

کاروان سرای آهوان

    
 
 
      
  
    
 

     
 
  
 

  

    
 
 
       
 
 

کاروان سرای آهوان 
آذرماه ۱۳۸۹
عسک ها از: رشاد

ایمیلی به عسکاس:

برای نوشتن یکی دو خط درمورد آهوان گشتم و لینکی پیدا کردم که  عسکی از تاریخانه گذاشته بود و اسمشو گذاشته بود کاروانسرا سنگی آهوان. اینه.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C_%D8%A2%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%86

***

بگذریم که خودم هم به جای این که بنویسم عظمت بازمانده ساسانی نوشته بودم. تاریخانه.

***

و اینک جواب عسکاس:

به قول معروف هر سه تاتون اشتباه کردید. اون عکسی که ویکی‌پدیا گذاشته نه تاریخانه است نه کاروانسرای آهوان. همان قلعه‌ی سنگی ساسانی است که عکس‌هایش را با عنوان عظمت بازمانده فرستادم. این قلعه (که هیچ دلیلی برای کاروانسرا بودنش در دست نیست) در فاصله‌ی 100 متری کاروانسرای صفوی آهوان قرار دارد و همین باعث اشتباه آنها شده است. نویسنده فکر نکرده رباط انوشیروانی چطور در قرن پنجم هجری ساخته شده است. این دو بنا در فاصله‌ی چهل کیلومتری سمنان هستند. تاریخانه داخل خود شهر دامغان است (برای همین هم تمیز نگاه داشته شده، چون بازدیدکننده دارد). توضیح هم یادم رفت بنویسم. بعدش گفتم تو کامنت بگذارم که راحت‌تر خوانده میشه. ولی به هر حال این کاروانسرا مربوط به دوران صفوی است. و انگار تا قرن اخیر هم مورد استفاده بوده است. چون آنچنان که انتظار می رود مخروبه نیست. بعید هم می‌دانم جدی به فکر بازسازی آن بوده باشند (گرچه گوشه ای از آن را به نام بازسازی از ریخت انداخته‌اند). با یکی دو نفر در مورد راهروهای داخلی و عجیب آن صحبت کردم، ولی چون هیچ کدام آن را از نزدیک ندیده بودند، نتوانستند توضیحات کارشناسی قانع کننده بدهند. دو طرف راهروهای داخلی چهار طرف کاروانسرا اتاقک‌هایی هست که احتمالا برای خدمه و نگهداری چهارپایان بوده است (در مقابل اتاق‌های تراس‌دار رو به حیاط که احتمالا محل اسکان ارباب‌ها و پولدارها بوده است) کانالی به عمق نیم متر هست که در دو طرفش جای قرار دادن وسایل است (مثل جاکفشی حمام‌های عمومی قدیمی). ولی هر چه فکر کردم نفهمیدم کاربرد آن برای چیست. آنقدر گشاد نیست که حیوانات را در آن نگاه دارند. تنها چیزی که به ذهنم رسید محل رفت و آمد مردم بوده است تا مزاحمتی برای دیگران فراهم نشود. هنوز در این مورد در حال تحقیقم. 

 زیاد کارشناسان میراث فرهنگی را جدی نگیر. بیشتر از من و تو نمیدانند.

پاسخ ایمیل تمام شد.

***

این لینک را هم خودم و با کی بورد توانای خودم برای اینجا پیدا کردم.


متن از: وبسایت: بیابان ها و کویرهای ایران

اگر به لینک زیر بروید همین چیزی را می بینید که من در زیر لینک آورده ام.

http://www.irandeserts.com/ahovan-carvan.htm

 

کاروانسرای شاه سلیمانی آهوان

این کاروانسرا که در روستای آهوان , در 42 کیلومتری شرق سمنان واقع شده است , در سالِ 1097 هجری قمری در زمانِ شاه سلیمانِ صفوی , برای استراحتِ زایرینِ امام هشتم , که از سمنان و آهوان به مشهد مقدس , مشرف میشدند , ساخته شد . اما به غلط , کاروانسرایِ شاه عباسی نام گرفت .

کاروانسرایِ شاه سلیمانیِ آهوان , دارایِ حیاطِ وسیع مستطیل شکل , به طول 40 متر و عرض 32 متر , و چهار ایوانی است . جمعا در اطراف حیاط 24 اتاق احداث شده است که ابعاد آنها به ترتیب 3.35 و 2.90 متر است .


راه ورود به منطقه :مسیر ورود به منطقه , مسیر سمنان به معلمان است
.
نظرات 9 + ارسال نظر
محسن دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:29 http://ketabamoon.blogsky.com

عسک شماره سه را هم خودت گرفتی؟

فرناز دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:40 http://farnaz.aminus3.com/

آدم در چنین ساعتی از روز با چنین نوری اونجا باشه عکاسی هم بکنه . به به . مردم از حسودی !!
نور عکس ها شاهکاره و عکس پله ها محشره .
احساس می کنم یه وقتی هزار سال پیش اونجا بودم .

رشاد دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:16

عکس (ای بابا کشتی ما رو)، ببخشید عسک سوم را هم خودم گرفته‌ام و اونی که در آن است دوست همراهم است. ولی عسک دیگه ای از این زاویه نداشتم. نخواستم پتوشافیش کنم.
ولی نکته مهم تر این که توضیحات لینکی که گذاشته‌ای کاملا درست است ولی عسک سردر آن متفاوت است. اول فکر کردم ممکن است من اشتباه کرده باشم و کاروانسرایی که دیده‌ام آهوان نباشد. ولی بعد مطمئن شدم که عسک من درست است. حالا باید بگردم ببینم اون عسک مال کدام کاروانسراست. می گویند دو کاروانسرای مهم هم در اطراف گرمسار است. واجب شد بروم آنها را ببینم. هر چند به خاطر نفرت از مموتی دلم نمی‌خواد اونحا برم. در مسیر اصفهان به مشهد کاروانسراهای ساخته‌ی دوران صفوی زیاد است.

سرکار خانم فرناز متأسفم که در این نور نتوانستم عکس‌های (باز ببخشید عسک‌های) بهتری بگیرم. مطمئنم اگر شما بودید عسک‌هایتان عالی میشد. من هم عسک پله ها را خیلی دوست دارم و نشان می‌دهد که هم سلیقه هستیم. لازم شد عکسی را که در نوبت ارسال برای این وبلاق وزین گذاشته‌ام اختصاصاً برای شما بفرستم . بلکم از آن هم خوشتان بیاید. (می‌ترسم کم‌کم به زور محسن زبان فارسیمان امامی شود)

خب گرمسار را نرو. بزار بعدن برو.
من دیدم یک آدم توی عسکه فک کردم خودتی و ملائک از توعسک گرفته اند. کار خوبی کردی پوتوشافیش نکردی.

فلورا چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 14:53

چه عکسهای نابی
کمی که جستجو کردم متوجه شدم که بنا مربوط به قرن پنجمه اما شاه عباس هم در کنارش کاروانسرایی درست کرده، حالا کدوم عکسها مربوط به کاروانسرای قدیمی تره؟
من از عکس پنجم خیلی خوشم اومد...
اما جناب رشاد عزیز گرمسار قبل از وجود منحوس جناب ان جزو خاک ایران بوده... کاش بتونیم این خاک رو از وجودش پاک کنیم

علی چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 21:33

اون عسک پنجم خیلی جالبه. اصلن فکر کن توی همون دوران آب توی اینحا بوده و تو هم واسه خودت نشسته باشی اونجا. بدون اینکی حتی یک نفری مزاحمت باشه نه اینکه کسی نباشه. یا اینکه نباشه هم خوبه :) خیلی عسک زنده ایه. آفرین و خسته نباشین

کی خسته نباشه. من یا عسکاس؟

علی چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 22:16

نه بابایی. داشتم با آقا رشاد صحبت میکردم. شما هم به خاطر وبلاگ قشنگت خسته نباشین. خیلی خوبه که اینقدر حوصله به خرج میدین و آدم ها را دور هم جمع میکنین.

رشاد چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 22:57

سرکار خانم فلورا، متأسفانه اطلاعات اینترنتی در این مورد اشتباه زیاد دارد. مکانی را که ویکی‌پدیا به نام رباط انوشیروانی و ساخته قرن پنجم میداند همان بنای ساسانی است که قبلا عکسهایش را در اینجا گذاشتم. و ربطی به قرن پنچم هم ندارد. کاروانسرای صفوی همینی است که عکشهایش را می بینید. و باید مال قرن دهم یا یازدهم باشد. احتمالا کاروانسرایی که عکس ان در لینک زیر است
http://www.irandeserts.com/ahovan-carvan.htm
باید مال قرن پنجم باشد چون ویژگی بناهای سجلوقی (پنج طاق بالای دروازه و دو مربع در دو طرف آن) را دارد. ولی نمی‌دانم کجا واقع است. من خودم علاقه مند به پیگیری موضوع شده ام و نتیجه را (با معذرت بسیار از محسن) در همین جا خواهم نوشت. اگر شما هم دوست داشتید پیگیری کنید.
نگران نباشید عمر این کوتوله ها کوتاه تر از ان است که فکرش را میکنیم.

علی عزیز, با هزینه ای بسیار کمتر از انچه که تصور می شود می‌توان این بنا را بازسازی کرده و به صورت کاروانسرایی قرون وسطایی با امکانات هتلی قرن بیست و یکمی درآورد. دریغ از مسئولانی فهیم.

فلورا پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 21:53

ممنون از توضیحات آقای مهدی بهشت و جناب رشاد گرامی
همیشه منتظر عسک های ناب دوستان هستم

من هم به کوتاه بودن عمرشون امیدوارم... حتی شده یک روز قبل از مرگ خودم...

علی پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 22:02

شاید یه روز خوبی که دیگه ما نیستیم. شاید هم به زودی که هممون هستیم. خدا را چه دیدین؟ در هر صورت خسته نباشین و ممنون :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد