عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

هندوانه حنظل یا هندوانه ابوجهل







هندوانه ابوجهل - حنظل

عسک ها از: سالار

نظرات 16 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:04

اینا را میخورن یا فقط تزیینیه!!

من نمی دونم. باید بپرسیم.

پروانه چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:31

علی گرامی به نظر می رسد فقط من و شما اینجا باقی مانده ایم!

این ها که می بینید حاصل بوته ی گیاه «کبر» هستند که غنچه ی آن را ترشی می ریزند و خواص دارویی دارد. ولی این ها از مرحله غنچه و گل گذشته اند کوهنوردی که از کنار ما می گذشت به ما گفت اینها هندوانه حنظل هستند و می توان با گرفتن تلخی از آنها ترشی درست کرد.
در گوگل که جستجو کنید می بینید هنودانه حنظل یا ابوجهل به اندازه پرتقال و داخلش زرد است!
حالا باید ببینیم خوانندگان اینجا به اینها چه می گویند.
این هم کمی در باره کبر:

محققان دریافتند میوه‌های بوته گیاه «کبر» دارای میزان غیر قابل باوری «آنتی اکسیدان» طبیعی هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، نتیجه تحقیقات محققان دانشگاه "پالرمو" ثابت کرد میوه‌های بوته گیاه کبر بطور طبیعی خاصیت آنتی اکسیداسیون بسیار زیادی دارد. بنابراین گزارش، محققان در بررسی عصاره کبر دریافتند که خاصیت آنتی اکسیداتیو در کبر مواد مضری است که به دنبال هضم گوشت قرمز در بدن ایجاد می شود را خنثی می کند.


این گزارش می افزاید، کبر می تواند تاثیرات مثبت بر سلامتی افرادی داشته باشد که به خصوص چربی و گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند.
محققان تاکید کردند: این میوه به عنوان پیشگیری کننده از سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی ترکیبات بسیار ایده‌آلی دارد.
یادآور می شود، گیاه کبر بخصوص نواحی معتدل یا گرم است و از غنچه‌های شکفته نشده ی تمام گونه‌های این گیاه برای ساختن ترشی استفاده می شود و دارای اثر قدر و اشتها آور نیز بوده، کبار، کبره، کبرشوکی و خرنوب شامی از دیگر نامهای این گیاه است./م


گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی

این متن عسک را کامل کرد. بروم علی را خبر کنم که بیاید و ببیند.

علی پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 13:25

ای بابا. یه طرح تحقیقاتی جدید باید حتما انجام بدم :))))) ممنونم. پروانه خانم کاملا واضح و شفاف و کامل بود. تشکر. آقا محسن از شما هم ممنونم. باید برم یک کیلو از این هندونه ها بگیرم بخورم!

بعدش میمیری.

رشاد پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 21:20 http://rashad.aminus3.com

نخیر سرکار خانم پروانه. ما هنوز زیر سایه شما هستیم.
اول: باز هم ده روزی اینترنت نداشتم.
دوم: مسافرت کوتاهی کردم، ولی دیدم عسکام باز هم همه‌ش ویرانه ها هستند. نخواستم باز هم احساس ویرانگیم را بیان و به دیگران هم منتقل کنم.
سوم: وقتی حرفی که ارزش گفتن داشته باشد ندارم چی بگم. خیلی سعی می کنم این نکته را رعایت کنم که:
مزن تا توانی به گفتار دم ــ نکو گوی گر دیر گویی چه غم
گرچه اعتراف می‌کنم در بیشتر موارد نمی‌توانم.

پروانه جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:04

علی گرامی
من ندیدم جایی از این هندوانهها بفروشند . یادمه سی چل سال پیش مرد پیری گونی به دوش تو کوچه های گرگان ، با صدای نه چندان بلندش می گفت: کَبَر... غنچه کبر...
ولی اون ها واقعا غنچه های کبر به اضافه چند برگ کوچک و نرم همرا ه با خارهای کوچک بود. صدایش را که می شنیدم می دویدم و از پنجره با نگاهم دنبالش می کردم شاید همان موقع احساس می کردم این فروشنده های دوره گرد کبر همراه پایان یافتن صدای او نسلشان نیز ازبین خواهد رفت و به فراموشی سپرده خواهند شد. یادمه ترشی خیلی خوشمزه ای داشت.
در یکی از شبکه ها اینترنتی شنیدم یکی از ورزشکارها معروف که گیاهخوار است در غذای روزانه اش مقدار زیادی کبر هست.
شما که تحقیق کردید نتیجه اش را برای ما بنویسید تا ما هم بدانیم.

پروانه جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:08

رشاد گرامی
شما همواره تاج سر وبلاگستان هستید و همواره از شما آموخته ایم . شما ما را قبول ندارید که عسک های بسیار پر معنا و اندیشه برانگیزتان را برای ما به نمایش نمی گذارید.

ویرانه ها! ! من زندگی و حرکت را ویرانه ها می بینم و زندگی صنعتی و بیروح امروز را ویرانه می بینم!

از درون ویرانه های ما با یک سونامی در افکار دوباره زندگی نو برخواهد خواست!

علی جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 20:49

حرفهای من در حد شوخیه پروانه خانم. زیاد جدی نگیرین. از توضیحات کاملتون هم ممنونم.

آخه از تو بعید نیست هندوانه حنظل بخوری. اینه که کسی شوخی نمی گیره.

علی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 00:08

اون را که جدی گفته بودم. تحقیقات را شوخی کرده بودم :)))

پروانه شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:31

اینها خوردنی هستند باید تلخی آنها را گرفت

تنها چیزی که قدیما می دیدم که تلخی شونو می گیرن هسته ی زردآلو بود. زردآلوهایی که تمام شیرینی هسته را از ان گرفته بودند برای خودشان. ریز بودند و نارنجی.

شهرزاد شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:19

منم همیشه عکس‌های اینجا رو نگاه می‌کنم و گفتگوها رو می‌خوانم اگر چیزی نمی‌نویسم به همان دلیلی است که آقای رشاد گرامی اشاره کردند هر چند بی تعارف در مورد ایشان اصلن این طور که گفتند فکر نمی کنم که همیشه پیام‌هایشان خواندنی و آموزنده هستند.

عکس‌ها خیلی دیدنی هستند. ممنون از سالار عزیز تا به حال هیچ وقت هندوانه ابوجهل را از نزدیک ندیده بودم حتی در مورد خواص دارویی آن به این شکل که پروانه گرامی اشاره کرده اند، کمتر شنیده و خوانده بودم که‌ شاید دلیلش این باشه که حنظل در ادبیات پارسی و در شعر شاعران بیشتر نماد تلخی و تلخ گویی و تلخ زبانی است و همیشه با این محتوا و معنی درباره آن شنیده و خوانده بودم. مثلن سعدی می گوید:
اگر حنظل خوری از دست خوش خوی
به از شیرینی از دست ترش روی

و یا در اسرار التوحید آمده:
مثل ادب کردن احمق را، چون آب است در زیر حنظل، هر چند بیشتر خورد تلخ‌تر شود.
که اشاره ای هستند به تلخی حنظل.

اخوان ثالث هم در آن غزل زیبا و آشنا با نهایت تلخی از روزگار گلایه می کند و به تلخی می‌سراید:

از بسکه ملول از دل دل مرده خویشم
هم خستـه بیگانه هم آزرده خویشم

و در بیت پایانی غزل در گذر از این دشواری‌ها که عرصه را بر او و مردمان سرزمینش تنگ و او را ناچار به تلخ گویی کرده، خود را به حنظلی تشبیه می‌کند که پرورده باغی است که میوه‌‌اش جز تلخی نمی‌تواند بود:
مسکین چه کند حنظل اگر تلخ نگوید؟
پـروردة ایـن بـاغ نه پرورده خویشم

الله و اکبر. شما حجت بر این پست تمام بکردید.
من منتظر سالارم که باز هم از این گونه تصویر برداری کند.

fereshteh یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:38 http://fershteh.aminus3.com

سلام
من هم به اسم همین هندوانه ابو جهل می شناسم و دیدم وخیلی هم تلخ است
ومی گویند خاصیت دارویی دارد
عکسهای خوبی گرفته شده
ممنون از شما

اصلن دارو کلن تلخ است.

ممنون از سالار.

علی دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:43

همون بهتر که وختی سرما میخورین یازده روز سرفه و عطسه کنین و همه اطرافیاتون را هم درگیر کنین تا قدر ما ها را بدونین.

هر عطسه ای یعنی ده روز زنده بودن.

فرناز دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 19:25

هندونه ها یه طرف سبدش هم همونطرف !

ینی هر دو به یه طرف؟

حامد سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 22:53

این هنوانه ابوجهل نیست بلکه لگجی یا علف مار است. میوه نارس ترشی میگیرن ومیوه رسیده شیرین است.

پس ای کاش عسک یک هندوانه ی ابوجهل برایمان می فرستادی که ببینیم. چون در تمام اینترنت وقتی ابوجهل بنویسیم با این مواجه می شویم.

محمد شنبه 17 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 22:44

سلام این یک نوع میوه است تابستان بوته دارد تابلوی میروید اصطلاح زابلی کورک است

ممنون.

فرزاد شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 16:08

یا من دائقه ام مشکل دارد و تلخی ای حس نمیکنم از اینها یا کبرهای گرگان زیاد تلخ نیستند. البتّه غنچه و میوۀ کور را که بخوری شدیداً یک حالت سوزش در دلت یا بهتر بگم سینه ات احساس میکنی ولی خب مزۀ خردل میده و کیه که خردل نخوره و اون بلا سرش نیاد. در مورد کور خیلی کمتره. ولی خب تا آبی لقمه ای چیزی نخوری برطرف نمیشه، هر چی هم صبر کنی فایده نداره. ولی خیلی تلخ نیستند. تلخی شون هم وقتی شور (یا در حالت ما ترشی) بندازی بعد از یک ماه کی میرسه از بین میره و اگر ته ظرفی که ترشی را انداختی نگاه کنی (اگر شفّاف باشه) میبینی مثل درد شرابه چیه، اونجوری تهش رفت پایین. البتّه اگر اتّفاقی ظرف هم بخوره و قاطی بشن با ترشی هم تلخی ای نداره.

ممنون از توضیحاتی که در این مورد نوشتید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد