عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

یک سینی نوستالژی


عسک از : (خودم ) فرناز                                                                                             



گرچه شمال همیشه بوی بهار نارنج میداده اما جایی مثل گرگان که بوی دریا نمی دهد  شاید بیشتر بوی بهار نارنج داشته ..  هنوز نوشته ای ندیده ام که به اندازه ی " بار دیگر شهری که دوست میداشتم "  " نادر ابراهیمی "   بوی بهار نارنج و بوی گرگان بدهد.  امسال کمتر از همیشه بهار نارنج داشتیم و روزهای بسیار کمی بود  که شهر غرق بوی بهارنارنج شد .. گرگان هم مثل خیلی جاهای دیگر روز به روز بیشتر پشت چیزی که نیست گم می شود و از آنچه که بود فاصله می گیرد و دور می شود.  این دوریها و این فاصله ها آدم ها را هم از هم و از "آدم" بودن دور می کند. 

جهان به سرعت پیش می رود و ما می دویم که خیلی عقب نمانیم .  خیلی فکر می کنم به اینکه این سرعت اجتناب ناپدیر است با این حال هنوز آه می کشم .. می کشیم .

نظرات 7 + ارسال نظر
محسن جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:42

چندی پیش گذرم به یک عطاری افتاد. پرسیدم بهارنارنج داری؟ گفت بله. اونم چه بهار نارنجی.
آن را دم کردیم. حاصل چیزی بود که بوی کاه می داد و رنگ قهوه ای مایل به زرد، کهربابی. با آمیخته ای از گل سرشوی.
راست می گفت. بهار نارنج اش واقعن بهار نارنج بود. اونم چه جور.

دم کرده شو نمی دونم . مخصوصا اگر با گل سر شوی قاطی باشه ! اما عرق بهار نارنج به شکل باور نکردنی آرامبخشه ..

فرشته جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:16

واین بوی بهار نارنج تا اینجا رسید
!!
وچه غمگین بود .. وچه واقعی
درست همانطور که حس می شود
هر روز دور ودورتر.. وهر لحظه غریب وغریبه تر
:(

... :(

پروانه شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:21

عکسو دیدم می دونی که خیلی خوشم اومد به خصوص این سینی مسی با اون نقش گل وسطش. بهار نارنج که جای خودش

کم بودن بهار نارنج امسال دلیلش از بین رفتن درختان نیست شاید سال دیگه دوباره بوی بهار داشته باشید. چون بچه اون منطقه هستم اینو میگم .
اینجور سالها مردم میگن: امسال درختا بار ندادند

یعنی شرایط آب و هوایی یه جوری میشه که همه درختها کم بار میدن و این از وقتی من بچه بودم یعنی 50سال پیش بارها اینو شنیدم. مثلا امسال نارنجا بار نداند. وقتی اینو میگن یعنی خیلی کم در حد مصرف خودشان و یا حتی زیان در قسمت باغداری متوجه محصول اون سال هست. البته کشاورزها هم عادت آب و هوا رو میدونند ومعمولا تک محصولی نیستند.

خوشبختانه امسال یک کمی مربای بهار نارنج خوشبو با زحمت خواهرم به دست ما رسید جای همه تون خالی از دوشیشه بزرگ الان یک کمی آبش ته شیشه مونده.

فرناز دوشنبه پیش حسابی جاتو خالی کردم: بعد از کلاس شاهنامه محمد پسر 14 ساله کلاس یک پلاستیک در آورد به طرفم دراز کرد اینو مامانم داده. درشو که باز کردم بوی خوش گل های محمدی کاشان زد بیرون همه از خوشحالی برق از چششون پرید. یعنی خوشی این بو منو یاد همون خوشی بوی بهار نارنج ها گرگان انداخت.

چه خب که ما را به تما شای این عکس بردی
این بوی ها همیشه پایدار

از قول من این دو سه خط رو پایین پاسخ بزار برای خانم پروانه.


این خانم پروانه یک باره آب پاکی روی دست این وبلاق وزین ریخته و چپ و راست به عسک گفتن عکس.
خوبه خانم پروانه که مام بیایم توش شاهنامه خوانی به رستم بگیم رتسم؟
***
مرسی پروانه جان . خبر خوبی بود . این شهرنشینی ها اونقدر مضر شده که آدم هول میشه . من اما امسال مربای بهار نخوردم ! :(

محسن شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:12

نه. عرق حرامه. در دین اسلام عرق حرامه.

توی محله ما به تازگی یه چیزی مثل کافی شاپ باز کرده که دم کرده بهار نارنج می فروشه. منم خواستم پا توی کفش اون کرده باشم، که کردم.

دچار سوق تفاوت ! شدین . عرق بهار نارنج از شیر مادر هم حلا ل تره .

محسن یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 00:26

نخیر من شنیدم اصلن عرق جماعت حرام است. بهارنارنج و غیر بهار نارنج ندارد. یک کلام. چرا روزه ی شک دار بگیریم؟ ها؟
آمد و خوردیم بعد مامور ما را دستگیر کرد و گفت قاطی داشته. بعد یقه ی چه کسی را بگیریم؟
در ضمن تصحیح کنم جمله ی شما را سود تفاوت درست است. البته انشالله رحمان اشتباه تایپی بوده است.

من قسم می خورم که شما دچار سود تقابل شده اید و قول می دهم عرق بهار نارنج آرامش می آورد و نوشیدنش خوب است .

رشاد یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:33

حالا دچار هر نوع سود تفاوت شدین صلوات برفسین. هر جور عرقی هم دوست دارین بخورین، بهار نارنج باشه یا پاییز کشمش. نوش جان

با کمال میل . منظورم به بهار نارنج بود .

قلی یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:54

منم نخود کیشمیش می خوام ..........................

چشم . قربون چشای بادومیت .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد