عسک‌هایی که می‌گیریم
عسک‌هایی که می‌گیریم

عسک‌هایی که می‌گیریم

چرا کفش می دوزد ؟



 عسک از : شهرزاد                                                                          


من این موجود را خیلی دوست دارم . فکر می کنم خیلی ها این موجود را خیلی دوست دارند .

در انگلیسی به آن می گویند  Ladybird یا  Ladybug  که به نظر منطقی ! می آید . در زبانهای دیگر نمی دانم به  آن چه می گویند ....    اسم فارسی آن کاملا دوست داشتنی ست اما خیلی دلم می خواهد بدانم چرا ؟  چرا کفشدوز یا کفشدوزک  ؟   واقعا چرا ؟!

نظرات 26 + ارسال نظر
پروانه سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:53

این دست چه مهربان است!

تازه اگر بدانی که صاحب داست چه مهربان است .... ; )

+++

اما نگفتی که این موجود چرا کفش می دوزد ؟!!

رشاد سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 13:32

جالب این که به کردی به آن می‌گویند «گویره‌که سوره» که معنی تحت‌اللفطی آن می‌شود «گوساله‌ی سرخ». حالا چرا گوساله؟ نمی‌دانم.

مشکل دوتا شد ! می گفتیم چرا کفشدوز ؟ حالا باید بگوییم و چرا گوساله ؟ شانس آوردیم سرخ .. اگر بود گوساله بنفش کارمان سخت تر بود .

پروانه چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:55

بچگی به اینا می گفتیم «پینه دوز» بعد در گذر زمان به «کفشدوز» گفتن به این حشره ی خال خالی خوشگل عادت کردیم.
دلیل این نام را نمی دانم رفتم سراغ گوگل اطاات جالبی در مورد بوی بد پخش کردن و خواب زمستانی و زاد و ولدشان خواندم. درست عین آدما که ظاهرشون یه چیزه ولی میری سر از زندگیشون در میاری می بین اوه ه ه چه خبره!!!!
این فسقلی و ظاهر خوشگل و آروم و این همه کارهای عجیب برای زنده ماندن ازش سر میزنه !
آدم یاد تناسخ میفته و به اونایی که به پیکرگردانی باور دارند یک کمی حق میده!

راست می گی گوساله سرخ پینه دوز هم هست ! یادم رفته بود .
ضمنا از این کلمه ی پیکرگردانی خیلییییییییییییییییی حال کردم !
راستش من کم و بیش به این داستان باور دارم ولی معمولا از اسمش زیاد خوشم نمی اومد حالا با لذت اعلام می کنم که من به پیکرگردانی اعتقاد دارم .

محسن چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 15:11

من هیچ وقت به این نگفتم کفشدوز. حالا باکافی در آخرش یا بی کافی در آخرش. همیشه او را عمو پینه دوز می خوانم. پینه را هم با فتح نون ادا می کردم. البته گوساله قرمز هم صدایش کرده ام. چند سالی هم که ساکن یکی از شهرهای ترک نشین بودم بهش می گفتیم:
فاطما ننه.

فاطما ننه ورژن ایرانی و سنتی خودمان است برای Lady bug شاید !
به نظر می رسد این موجود هم اسم های زیادی دارد و هم خاصیت های جالبی !

رشاد چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 15:19

شنیده بودم که این موجود شته‌ی روی گل‌ها را می‌خورد. پارسال در سفری به بهشت‌زهرا چهارتا از آن‌ها را پیدا کردم و آوردم روی بوته‌ی گل محمدی و رُز باغچه گذاشتم. تا آخر فصل شته‌ای روی آن‌ها ندیدم.

آفرین به شما و این مبارزه خردمندانه و طبیعت دوستانه !
وقتی این کار را می کردید شبیه شازده کوچولو بودید .

پروانه چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 19:43

"فاطما نَنَه"
عالیه
یا شاید میشه بهش گفت: حشره بانو!

شاید به این علت بهش میگن پینه دوز چون آفت ها رو می خوره آفت ها موجب سوراخ در برگ ها میشوند و این حشره بانو مانند یک کدبانو آنها را پینه می کند.

به به . چه عالی . من به ننتیجه رسیدم . اگر کسی می خواد این اختراعات !!! رو ثبت کنه بره دنبالش . این هم نتیجه ی مهم من :
لیدی ننه گوساله بانو ی پینه دوز کدبانو

محبووب پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 19:35

دروووود
مثل اینکه من دیر رسیدم. همه ی اختراعات من به اسم دوستان ثبت شد!:دی
دلایل می تواند متعدد باشد:
1. خوب شاید مجبور است. می فهمی؟ (لطفا ج را غلیظ بخوانید)

2. در قرون وسطی، دسته ای از حشرات به مزارع حمله می کردند ومحصولات را از بین میبردند. کشاورزان برای مقابله با آنها از حضرت مریم کمک خواستند و دعا کردند تا بلکه مادر حضرت عیسی به آنها کمک کند. درست بعد از آن کفشدوزک ها همه حشرات بد را خوردند و محصولات را نجات دادند. از آن وقت به این حشرات " بانوی من " یا "بانوی حشرات" می گویند. حضرت مریم همیشه در نقاشی های قدیمی ردای قرمز به تن داردکه شباهت ظاهری کفشدوزک به ردای او دلیل دیگر این نامگذاری است. کفشدوزک ها عموما چرخه زندگی خود را طی یکسال کامل می کنند. معروفترین کفشدوزک های امریکایی، آن دسته ای هستند که 7 عدد لکه مشکی روی بالشان دارند. 7 خال ما را به یاد 7 شادی و 7 غم می اندازد.
منبع:http://mimche.blogfa.com/post-91.aspx

3. باز هم شاید خیلی مجبور است

و این بود انشای من. نت من تمام شد. امروز تعطیل بود و نتونستم تمدید کنم. و با عذاب الیم دایال آپ آمده ام. واقعا دلم میخاست کل نت رو بگردم تا جواب این سوال ظریف شما رو پیدا کنم. گرچه دوستان کمابیش به نکات خوبی اشاره کردند... صیغه فضولی ما بدجوری گل کرده اما امکانات نداریم. این دایال آپ هم که فقط خون جگر است و بس. چطوری تا شنبه صبر کنیم؟ :(

از آنجا که آپلود کننده ی این عسک وزین و به تماشای دشت و دمن رفته اند. من که در کنج غزلت خانه نشسته ام پاسخ می دهم. ینی محسن

انشای شما خیلی خوب بود. امیدوارم که در امتحانات آخر سال هم بتوانید چنین انشایی بتوانید بنویسید و نمره ی خوب بگیرید که معدل شما بالاتر از آنچه ه هست بشود.
مرده شور هر چه تعطیلی کلی را ببرد که آدم نتواند اکانتش را تمدید کند.

قلی پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 23:33

داشتم از اینجا رد می شدم که یهو چشمم خورد به این موجود. شانس آوردم. فکر کردم که میافتم و برای این که نیفتم از روش پریدم. من فکر می کنم چون قیافه اش شبیه کفشه. اونم کفشای قدیمی اسمش شده

پسر تو آخر دانشمندان و محققان عالمی. آفرین.

فرناز شنبه 17 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:46 http://farn-sighs.blogsky.com

سلام . من برگشتم . در سفر تعداد زیادی ننه لیدی دیدم و هرچه پرسیدم چرا جوابی نگرفتم چون ننه لیدی ها زبان مرا بلد نبودند .


سلام عزیزم . رسیدن به خیر . خسته نباشی .
فرناز !!!

پروانه شنبه 17 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:20


به به ! همیشه به سفر!

فاطما ننه های پینه دوز کاری به کار ما ندارند کار خودشونو می کنند اگه می خواستند خودشونو قاطی ما آدما کنند که نسلشونو زده بودیم رفته بود.

خیلی از حیوونها کاری به کار ما ندارن . نگرانی از اینه که اشرف مخلوقات !!!! به کار اونها کار داره و این کافیه برای نسل کشی !!

علی یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 14:45 http://-

چرا کفش می دوزد؟

مهدى جمعه 10 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 23:56 http://godot.mihanblog.com

یکى یک تحلیلى کرده بود که شاید از نظر زبانشناسى درست باشه، ولى همه ى لطف و زیبایى این نام رو از بین مى بره. گفته بود اصل کلمه "کوش-دوش" بوده و بعداً شده "کفشدوز".
اما "کوش-دوش" یعنى چى؟ کوش تلفظ دیگه ى "کوژ" یا همون قوز خودمونه و دوش هم که یعنى شانه و پشت. بنابراین کفشدوز یا همون "کوش-دوش" یعنى "گوژپشت".

به نظر خیلی منطقی و قابل فهم می آید . لااقل از کشفدوز بیشتر جا می افتد . مرسی.

ضمنا خیلی خیلی ببخشید که اینقدر دیر تایید می کنم نظر شما را .

زهرا دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 18:20 http://valilove.blogsky.com

من قبلنا ازینا خیلی دوس داشتم ولی الان بدم میاد!ووووووووویییییییییییییییی!!!!!!!!!!!

اینا از خانواده ی سوسکن. به روایتی زیباترین سوسکی که در جهان هست.

مریم جمعه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 14:26

божья коровка
جالبه بدونید که ترجمه تحت الفظی این اسم تو زبون روسی هم میشه گاو خدایی، یا بهتره بگیم گاو آسمونی :)
و جالب تر اینکه تو زبون کردی و زبون روسی، هردو این حشره رو گاو خطاب کردن :))))

سید حامد دوشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 17:43

قرمز های کوچلوی خال خالی زیبا که ما صداش میکردیم #قافــــــــــــــله ، شاید برای شما یه سوژه ای عکاسی خوب ، یا حشره زیبا و دوست داشتنی که میشه ساعت ها باهاش بازی کرد باشه ، اما برای من و کسانی که با نوع نگاه و فرهنگ جاری ما با این حشره اشنایی دارد چیزی فراتر از یه حشره است ، زمانی نه طولانی ، همین حوالی ها در کوچه پس کوچه های کودکی، ما با شور وشوق کودکانه مان روی عللفزار ها و دشت ها زوم میشدیم و در جستجوی قافله ها (#کفشدوزک) مسافت های بلند و کوتاه را می پیمودیم نه برای بازی کردن با ان ها ، بلکه به خاطر دلتنگی ها یمان ، از پدربزرگ ، از مادربزرگ و ....برایمان نقل کرده بودند که هر موقع دلتان برای کسی که پیشتان نیست تنگ شده بروید سراغ قافله ها ان ها را در دست بگیرید اگر قافله بر روی دستان شما پرواز کرد میرود و ا ن فرد را برایتان میاورد .هر کس دلش برای کسی تنگ شده بود خودم برای پدر م که مدتی بود که ندیده بودمش قافله را بر دستهایم میگرفتیم و هم صدا میگفتیم (قافله برو پدرم ، مادر و ..... را بیار ) و قافله به پرواز در می امد ...باورهایمان زمانی رنگی تر میشد که مدتی نه چندان دور هر ان که را از قافله خواسته بودیم می امد.........

ای کاش این بود. یعنی هر وقت صدایشان می کردیم و از آن ها می خواستیم برایمان می آوردند. ولی چه باک. شاید اگر از آن ها بخواهیم برایمان بیاورند. البته شاید. هرچند دلیلی نباشد بر این که نخوانیمشان.

بهاره چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 13:36

تو یه مقاله مفصل تو اینترنت خوندم که این احتمالا کوژدوشک بوده. کوژ که همون منظور قوس پشت این حشره است. و دوش هم که منظور پشت و شونه هاست. که به تدریج به کفشدوزک تبدیل شده
البته ما بچه که بودیم بهش پینه دوز میگفتیم

ممنون از توضیحتون.

Dd شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 23:35

من نفهمیدم چرا اسمش کفش دوزکه

فرزانه سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 12:15

من الان تحقیق کردم کفشدوزک در واقع کوژدوشک بوده
کوژ+ دوش+ ک

خیلی درست ه. نامی کاملن مناسب حالت فیزیکیش.
سپاسگزارم.
مهدی بهشت

کمال سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 18:09

البته اسمش در زبان کردی سورانی «خالخالوکه» است.

ما در سنندج به آن "گویره که سوره" میگیم. به هر حال شاید اسم دیگری برای این باشه.

Anael چهارشنبه 3 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 16:12

ای وای من، یهو از کفشدوزک داخل متن به کجاها ک نرسیدم.... مرا با خود ببر تا معتاد مزرعه شوم

حسین چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 20:56

من یه باغچه کوچیک دارم حدود ۱۵۰ تا نهال توش کاشتم حدود ۷ روز پیش رفتم دیدم درختا رو شته زده دوروز رفتم سم شته گرفتم و رفتم سمپاشی کنم دیدم تو باغ پر شده از کفشدوزک خیلی زیاد بودن من هم خوشحال شدم و از سمپاشی منصرف شدم به خاطر این سوسک خوشکل و کوچولو از دست شته ها خلاص شدم

چه خوب.
محسن

گلناز یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 13:25

اخه همشون قرمز نیستند من هفته پیش کفشدوزک شیشه ای یعنی سفید دیدم خیلی قشنگ بود

واقعنی؟ کاش عسکشو گرفته بودی.

گلناز دوشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 09:51

بله این بار که رفتم همونجا و دیدمش چشم

محمد شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 22:27

کفشدوزک در واقع کوژدوشک بوده کوژ به معنای قوس هست و دوش به معنای شانه هست ک هم که به معنای کوچک میده پس در واقع این واژه کوژدوشک هست یعنی شانه های قوس دار که در تاریخ زبانشناسی به مرور زمان به واژه کفشدوزک تبدیل شده

ناشناس پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 13:09

خیلی بد بود

چیش بد بود. عسکش؟ کفشدوزکش؟ .....؟

سارا پنج‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 23:34

در لری بهش قافله میگن
و داستانش هم اینه که هروقت میبینیش میتونی اسم مسافر راه دورتو بگی بعد رهاش کنی که زود برش گردونه
دلیلشو نمیدونم بچه بودیم میگفتن

چه خوب. سپاسگزار شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد